Jäsenyhdistyspalvelut
Hyvä hallinto on omaisjärjestötyön kivijalka. Lukuisat vapaaehtoiset ja työntekijät tekevät vuosittain arvokasta työtä sitoutumalla huolehtimaan omaisyhdistysten hallinnon ja talouden asianmukaisesta hoitamisesta ja kehittämisestä. Yhdistysten elinvoimaisuuden turvaamiseksi FinFami ry:n OMAHA-toiminta tarjoaa jäsenyhdistyksille tukea hallinnon ja talouden sekä arvioinnin kehittämisessä.
OMAHA-toiminnan tarkoituksena on
- lisätä yhdistysten osaamista hallinto- ja talousasioissa
- auttaa yhdistyksiä arviointityön suunnittelussa ja kokonaisarviointien toteuttamisessa
- tuottaa tukimateriaalia yhdistyshallinnon tueksi
- neuvoa yhdistyksiä yhdistyshallintoon liittyvissä kysymyksissä
- tukea hyvien hallintotapojen juurtumista ja toimivaa vuorovaikutusta yhdistyksissä
- välittää tietoa ja hyviä käytäntöjä yhdistysten välillä sekä tukea järjestön sisäistä verkostoitumista
OMAHA-toiminnan toimintamuodot
1. Neuvonta ja konsultointi
- Puhelin- ja sähköpostineuvonta
- Vaativampi ja pitkäkestoisempi asiantuntijaohjaus
- Kriisiapu
- Auditoinnit
- Materiaalit
2. Koulutus- ja verkostotoiminta
- Valtakunnalliset ja verkkokoulutukset
- Paikallisesti räätälöidyt koulutukset
- Työpajat, klinikat ja verkosto-oppiminen
3. Kehittämistoiminta
- Suunnitelmalliset kehittämisprojektit
- Laatujärjestelmän kehittäminen
FinFamin OMAHA-toiminnasta vastaa yhdistyshallinnon asiantuntija Arto Bäckström, johon kaikki FinFamin jäsenyhdistykset voivat olla yhteydessä hallintoon, johtamiseen, talouteen ja arviointiin liittyvissä kysymyksissä.