Valitse sivu

FinFami toteutti nuorille suunnatun kyselyn. Kysyimme nuorilta, minkälaisia vinkkejä he haluaisivat antaa muille nuorille, joiden läheinen sairastaa psyykkisesti. Vinkeissä nousi esiin neljä teemaa;  Sinun antamasi apu on tärkeää. Vaikka autat toista, älä unohda itseäsi. Sinullakin on oikeus saada apua. Pidä yllä toivoa.

Sähköinen kysely toteutettiin 27.5 – 10.6.2020 ja siihen vastasi 383 nuorta, joiden antamista vinkeistä olemme koonneet alla olevan listan. Vinkit on jaoteltu teemoittain ja jokaisesta teemasta on muutamia suoria lainauksia nuorten vastauksista.

Sinun antamasi apu on tärkeää

Vinkeissä kannustettiin pitämään yhteyttä sairastuneeseen läheiseen ja muistutettiin, että pienikin tuki ja yhteydenpito on merkityksellistä. Kannustettiin ymmärtämään ja kuuntelemaan, ja myös muistamaan, että sairaus ei määritä koko ihmistä.

Pidä yhteyttä sairastuneeseen läheiseesi. Vaikka tuntuu, ettei pysty tekemään läheisen auttamiseksi paljoa, niin yhteydenpito, yksikin puhelu tai viesti voi merkitä uskomattoman paljon.

  •  Juttele läheisellesi puhelimitse ja läheinen ilahtuu varmasti, kun soitat, sillä se on merkki, että välittää toisesta. 🙂
  • Kuulumisten kysyminen ja läpikäynti päivittäin. Yhdessä arjen suunnittelua. Avun hakemisen mahdollisuuksien läpikäyminen ennalta, ennen kuin tilanne on liian raskas jaksamiselle.
  • Älä ikinä ajattele, että on parempi ”antaa toiselle tilaa”, vaan ota rohkeasti yhteyttä, sitä psyykkisesti sairas yleensä kaipaa: ihmistä, joka välittää tarpeeksi ottaakseen yhteyttä.
  • Anna läheisellesi tarvittaessa omaa tilaa, mutta niin, että sairastava tietää, että voi aina ottaa yhteyttä ja että tuki ja apu on vain yhden viestin tai puhelinsoiton päässä.

Yritä ymmärtää sairastunutta, vaikka se olisi joskus vaikeaa. Kuunteleminen ja tukeminen riittää, sinun ei tarvitse keksiä ratkaisuja tai antaa neuvoja.

  • Kysykää mitä kuuluu. Kuunnelkaa oikeasti mitä vastataan. Pieniä asioita.
  • Antaa myös tuntea surua ja käsitellä surun tunnetta. Eikä heti tyrkytetä, että kyllä se siitä helpottuu, tai mieti iloisia asioita ja koko ajan esim. käsketä liikkumaan tai näkemään muita.
  • Joskus tarvitsee jonkun joka kuuntelee pahaa oloa ja yrittää samaistua, aina ei tarvitse piristää.
  • Suru on myös oikeus. Oma suru aikakin auttaa. Antaa olla omissa oloissa muttei liikaa.
  • Antamalla aikaa sairastavalle. Joskus tietynlaista mielenterveys ongelmaa sairastava stressaantuu liiallisesta huolenpidosta ja jos ei anneta sitä surua tuntee, pakotetaan ns että kaikki on paremmin.

Sairaus ei määritä koko ihmistä. Hyviä yhteisiä hetkiä on mahdollista löytää ja etäyhteyksienkin avulla voi tehdä monia juttuja yhdessä.

  • …. Mut pitää muistaa että se ihminen ei ole vain pelkkä sairaus ja pitää ottaa ilo irti niinä hyvinä päivinä.
  • Koronaepidemian takia yhteyden pito entiseen malliin (etenkin fyysiset tapaamiset) on hankalampaa, mutta palvelut kuten Discord ja Skype auttaa kuulumisten vaihdossa ja muutenkin oleskelussa. Olemme katsoneet esimerkiksi elokuvia yhdessä ja jopa siivonneet videopuhelun välityksellä. Mielikuvitusta käyttäen voi videopuhelujen avulla tehdä vaikka mitä.

Vaikka autat toista, älä unohda itseäsi.

Vinkeissä muistutettiin siitä, että myös sinun hyvinvointisi on tärkeää! Liikaa vastuuta ei pidä ottaa kantaakseen. Oman hyvinvoinnin tukemiseen annettiin paljon vinkkejä ja muistutettiin miten tärkeää on tehdä asioita, joista pitää ja jotka tuovat hyvää mieltä.

Muista oma arvosi. Myös sinä olet tärkeä! Omasta jaksamisesta ja omista voimavaroista kannattaa pitää huolta, myös poikkeusaikana.

  • On tärkeää muistaa myös oma hyvinvointi ja hoitaa itseään. Minulle on välillä hankalaa toimia itsekkäästi ja todella ottaa aikaa myös itselleni muista huolehtimisen lomassa. Nyt pandemiatilassa olen ollut pakotettu jäämään ajatusteni kanssa kahden ja se on ollut silmiä avaavaa. Niin paljon kuin välitänkin toisesta ei minun pitäisi potea syyllisyyttä, jos hengähdän hetken. On myös sairaalle osapuolelle eduksi, että en kuluta itseäni loppuun huolehtiessani hänestä ja hänen hyvinvoinnistaan. Olenkin siis ottanut luppoajan käyttöön käymällä lenkillä ja lukemalla kirjoja. On ollut virkistävää päästä välillä tuulettuman ja viemään ajatukset pois pandemiasta ja muista huolista.
  • Ole tähän paljon yhteydessä, vaikka henkilö eristäytyisikin. Läheisten tuki ja yhteydenpito on tärkein asia vaikeina aikoina. Omasta hyvinvoinnista pitää myös pitää huolta, ja olla itselle armollinen. Pitää ottaa aikaa omille ajatuksille ja tehdä sitä, mikä itseään auttaa.
  • Tarkkailla omaa jaksamistaan ja vointiaan, läheisestä huolehtiminen on usein hyvin rankkaa, vaikka sitä ei tiedostaisikaan. Esimerkiksi maalaaminen, musiikin kuuntelu ja erilaiset ”aivot narikkaan” laittavat asiat.
  • Vaikka läheisesi tarvitsee tukeasi, muista tukea ensikädessä itseäsi, sillä jos et jaksa kantaa omaa taakkaasi ja vointiasi miten voisit kantaa muiden taakkaa ja vointia. Ihminen ei kestä ikuisesti liian suurta painoa harteilla.
  • Niin paljon kuin välitänkin toisesta ei minun pitäisi potea syyllisyyttä, jos hengähdän hetken. On myös sairaalle osapuolelle eduksi, että en kuluta itseäni loppuun huolehtiessani hänestä ja hänen hyvinvoinnistaan.

Et ole syyllinen läheisesi sairauteen, eikä läheisesi psyykkinen tila ole sinun vastuullasi.

  • Muistakaa että se ei ole teidän vika et toinen voi psyykkisesti huonosti, ja voi aina ite elää elämäänsä täysillä vaikka läheinen ei kykene siihen. Älä koskaan ite masennu siitä että läheisesi voi psyykkisesti huonosti, mä tiiän se on vaikeeta mut kannattaa kokeilla.
  • Muista, että sinunkin hyvinvointisi ja jaksaminen on tärkeää. On mahtavaa, että huolehdit toisista, mutta et ole ainoa, joka voi auttaa, älä kanna suurta taakkaa yksin, vaan juttele jonkun kanssa. Asiat järjestyvät kyllä.❤️

Tee asioista, joista pidät

  • Pidä sellanen päivä jolloin teet vaan niitä asioita joista tykkäät tai jotka antaa sulle voimaa.
  • Asiat tulee vielä menemään hyvin❤️ ja kannattaa tehdä asioita, jotka tekevät iloisiksi.
  • Joka päivä kannattaa tehdä jotain pientä puuhastelua. Se voi olla liikuntaan tai siivoamista tms. Kunhan tekeminen on itselle mieluisaa, siitä tulee hyvä mieli kun saa jotain aikaiseksi. Ja jos ei saa tehtyä mitään jonain päivänä, ei pidä tuomita itseään.
  • Ajatustyöskentely, liiallisen uutismäärän estäminen, mukavat harrastukset, spotify, elokuvat ja laittautuminen kotona vaikka ei poistuisi mihinkään.
  • Kuuntele musiikkia ja tee jotain ihan hullua. Itke kun itkettää ja naura kun naurattaa.
  • Lukemalla kirjoja
  • Soitella, kirjoittaa kirjeitä ym. muuta.
  • Ajatelkaa asioita, jotka tekevät teitä iloiseksi, kuten jokin harrastus tai läheinen.

Ulkoilu ja liikkuminen voivat auttaa sinua voimaan paremmin.

  • Liikkuu luonnossa, pitää jonkunlaisen rytmin elämässä.
  • Liikkumalla ja rentoutumalla. Luonnossa!
  • Urheilun avulla sain ajatukseni pois pandemiasta.
  • Liikunta pienissä ja keveissä määrin auttaa. Nukkuminen ja pitkistä yöunista kiinnipitäminen on ehdotonta.
  • Etenkin aurinkoisella säällä ulkona liikkuminen piristää. Jos tykkää urheilusta, niin siinä yleensä ajatukset ohjautuu kuin itsestään pelkästään suoritettavaan asiaan (=liikuntaan)

Kokeile jotain uutta

  • Kuuntele musiikkia ja kokeile jotakin harrastusta mitä voit tehdä melkein milloin vain, kuten piirtäminen tai lenkkeily luontopoluilla.
  • Keskittyy itseensä, ja jos asuu itsekseen opettelee jotakin uutta, rentoutuu luonnossa tai elokuvien parissa.
  • Älä luovuta. Kokeile mieluummin ulkoilua tai uutta harrastusta. Syö terveellisemmin ja liiku enemmän, niin hyvinvointikin voi paremmin.

Ota omaa tilaa ja omaa aikaa

  • Huolehdi myös omasta jaksamisesta. Jos perheessä on psyykkisesti sairas, kannattaa lähteä välillä kodin ulkopuolelle, vaikka kävelylle, että tilanteeseen saa vähän etäisyyttä.
  • ”Jos asuu sairastuneen läheisen kanssa, niin riittävää ulkoilua ja anteeksiantoa itselleen.
  • ”Välillä pitää ottaa taukoa ja ajatella itseä. Ota omaa aikaa. Minulle kävely luonnossa hyvät musiikit korvilla auttaa joko ottamaan ajatukset irti huolista, tai käsittelemään niitä rauhassa.
  • ”Ota välillä omaa aikaa niin että olet vain yksin ja yrität sulkea ikävät ajatukset pois.
  • ”Hankkikaa oma tila, jonne kukaan ei pääse käsiksi. Se voi olla ihan pään sisällä tapahtuva homma. Esimerkiksi kirjat ja leffat vie mut sellasiin paikkoihin, missä mua ei voi satuttaa.

Sinullakin on oikeus saada apua.

Vinkeissä muistutettiin siitä, että vaikka läheisesi tarvitsee apuasi, niin myös sinulla on oikeus saada tukea itsellesi. Omista huolista kannattaa puhua jollekin ja hakea apua myös itselle.

Älä jää yksin. Puhu ajatuksistasi ja huolistasi muille.

  • Läheisen sairastaminen on rankkaa, mutta sen kanssa ei tarvitse jäädä yksin.
  • Älkää jääkö yksin. On helppoa ajatella kaikkea pahaa, kun on keskenään omien ajatustensa kanssa. Puhelinyhteydet tai videopuhelut ovat itseä auttaneet pandemiatilanteessa.
  • Juttelemalla, puhumalla puhelimessa ja sanoita omat tunteet vaikka se olisi vaikeaa.
  • Ole yhteydessä viestien tai puhelun kautta. Jos jokin ahdistaa, puhu siitä. Älä mieti asioita yksin vaan keskustele ihmisten kanssa joille pystyt puhua. Puhuminen on aina askel eteenpäin.
  • Antaisin neuvon että kaikkea ei tarvitse jaksaa yksin. Saa olla tarvitseva. Puhuminen ystäville on aina hyvä mutta lähipiiriään ei voi määräänsä enempää kuormittaa, joten myös ammattiavun piiriin hakeutuminen on hyväksi.
  • Sanoisin, että puhuisi jonkun kanssa, eikä vain panttaisi omia tunteita sisällään. Voi puhua jollekkin ammattilaiselle, ystävälle, perheenjäsenelle tai jopa lemmikille.

Muista, että omia tunteita ei kannata pantata, vaan tunteista ja omasta voinnistaan kannattaa puhua ja itselleen kannattaa pyytää apua.

  • Pitää muistaa ajatella itseään ja omaa hyvinvointia, vaikka se olisikin välillä haastavaa, sinulla on täysi oikeus saada apua sitä tarvittaessa, eikä sinun tarvitse jäädä yksin.
  • Huolehdi myös omasta jaksamisesta! Jos kaverin murheet alkaa tuntumaan raskailta niin hae heti apua esim. koululta!
  • Ikinä ei tarvitse hävetä myöntää sitä, että tarvitsee apua. Kunnan/seurakunnan nuorisotyöntekijät, koulupsykologit ja kuraattorit ovat käytettävissä pitkälle kesään/koko kesän. Heillä on vaitiolovelvollisuus, joten omia murheita ei kannata patoa sisällään.
  • Tämä on ollut vaikeaa itselleni, mutta tiedän, että tämä on tärkeää: Älä missään nimessä luovuta, uskaltaudu hakemaan apua. Kerro jollekin pahasta olosta ettei se pitkittäydy ja mee pahemmaksi. Olet tärkeä ja täydellinen juuri tuollaisena kuin olet. Sinä selviät kyllä!

Pidä yllä toivoa

  • Kannattaa aina muistaa, että myrskyn jälkeen tulee sateenkaari! Mulla on atm tosi vaikeaa, mutta uskon että vielä joku päivä asiat on paremmin.
  • Vaikka jaksaminen välillä horjuu, välillä pitää muistuttaa itseään, että kyllä tästä selvitään.
  • Muistakaa, että tämä ei ole ikuista ja että tukea ja apua saa aina jostain. Tee jotain itsellesi mieluisaa. Jos tilanne kotona huononee mene rauhoittumaan jonnekin rauhalliseen paikkaan, vaikka luontoon.
  • Pitää muistaa, että kaikki menee vielä ajallaan parempaan suuntaan, mutta pitää olla kärsivällinen.
  • Ajatelkaa tämä seikkailuja, kokemuksena, jonka muistatte mahdollisesti loppuelämänne! Ottakaa kaikki irti näistä vähäisistäkin hyvistä puolista ja lohduttakaa ja auttakaa läheisiänne❤️.
  • Rakastakaa itseänne.
  • Tsemppiä kaikille kyl täst selvitää!❤️ Ootte upeita.

 

Kuva: Kaisu Jouppi

Lisätiedot ja yhteydenotot

Minna Kallunki
Minna Kallunki

Erityisasiantuntija, Recovery-mielenterveyspalveluissa -hanke

p. 045 800 4903
minna.kallunki@finfami.fi

Pin It on Pinterest