Select Page

varjoton mieli -draamakokonaisuus

Millaista on, kun omalla vanhemmalla on mielenterveys- tai päihdeongelma?

Suomessa arviolta joka neljäs alaikäinen lapsi asuu perheessä, jossa vanhemmalla on mielenterveys- tai päihdeongelma.

Mikä on varjoton mieli?

Varjoton mieli -draamakokonaisuus on kehitetty avuksi nuorille ja nuorten kanssa toimiville aikuisille kodin mielenterveys- ja päihdeongelmien käsittelyyn. 

Työskentelymuotona on draamatarina ja työskentelyssä vuorottelevat videomuodossa olevat tarinan pätkät sekä niiden väleihin suunnitellut tehtävät.

Tarinan päähenkilönä on yläkouluikäinen poika, jonka äiti on sairas. Työskentelyn kautta nuoret pääsevät tutustumaan päähenkilöön, hänen arkeensa ja auttamaan häntä hänen vaikeassa elämäntilanteessaan.

Materiaalin tavoitteena on lisätä tietoa mielenterveys- ja päihdeongelmista, vähentää niihin liittyviä ennakkoluuloja sekä opastaa, mistä ja miten apua voi saada ja miten kaveria voi auttaa.

Materiaalin tavoitteena on myös antaa tukea ja rohkeutta sellaisille nuorille, joita päähenkilön kaltainen tilanne koskettaa henkilökohtaisesti.

Varjoton mieli on sinnikkyyttä vaikeassa elämäntilanteessa, rohkeutta pyytää apua ja uskoa omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin. Se on myös ennakkoluulottomuutta, ymmärrystä ja avunantoa.

FinFamin ja A-klinikkasäätiön Varjoton mieli -draamakokonaisuus_kuva Marika Finne

HUOMIOITA MATERIAALISTA

Varjoton mieli -materiaali koostuu videomuodossa kerrotusta tarinasta sekä siihen liittyvistä tehtävistä. Ennen kuin aloitat työskentelyn nuorten kanssa, lue ohjaajan ohje ja tutustu tarinaan ja työskentelytapaan.

Videomateriaali on kuvattu vuonna 2017 ja visuaalinen ilme on aikansa näköinen. Tämä on hyvä viestiä esitettäessä videota nuorille ja tehdä tästä hauska ominaisuus.

Varjoton mieli on Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFamin ja A-klinikkasäätiön tuottama ja jatkoa alakouluille suunnatulle Mieletön Mahdollisuus -draamakokonaisuudelle. Erityiskiitos Kuutti Huhtala ja Sari Havas, jotka antoivat työpanoksensa tuotantoon hyväntekeväisyytenä.

Kaksi miestä keskustelevat vakava ilme kasvoilla_Vilma Pimenoff
Toteutustapa 1

Video katsotaan lyhytelokuvana (30 min) ja sen jälkeen tehdään keskustelu ja piirtämis-/kirjoitustehtävä. Tätä menettelyä voi käyttää esimerkiksi Ilmiö-päivässä, jolloin käsittelyä voi myös jakaa muutamien opettajien kesken.

 

Kaksi naista tukee toisiaan punainen seinä taustalla
Toteutustapa 2

Video katsotaan pätkissä ja jokaisen tarinan pätkän jälkeen tehdään draamatehtäviä. Tämän työskentelyn etuna on, että draamallisten tehtävien avulla elokuvan tarina tulee lähemmäs nuoria ja he pääsevät itse kokeilemaan, miten selvitä vaikeistakin tilanteista.

Tässä työskentelyssä on tärkeää, että videoon liittyvät tehtävät tehdään aina saman aikuisen kanssa, jotta turvallinen ryhmä säilyy samana prosessin läpi. Draamatehtävien ohjaaminen ei vaadi aiempaa draama-alan tuntemusta.

A-klinikkasäätiön logo
FinFamin logo

Palaute draamakokonaisuudesta

Lähetä palaute

New Field

6 + 12 =

Käsittelemme yhteystietojasi turvallisesti. Lue lisää tietosuojasta.

Muut yhteydenotot

Jaana Saarelainen
Jaana Saarelainen

Asiantuntija, järjestö- ja henkilöstöasiat

p. 045 860 9343
[email protected]

Pin It on Pinterest